molware blogs

molware molware blogs molware blogging molware blogging blogs molware blogging molware blogs molware's blogging molware blogs
molware blogging molware blogs
molware blogging molware blogs
molware blogging molware blogs

My Links

Blog Stats

Archives

Post Categories

Het lidwoord, de lidwoorden

Een van de alleridiootste dingen in de Nederlandse taal is het feit dat we twee 'bepaalde lidwoorden' hebben: 'de' en 'het'. De boom, de krant, de televisie, maar het huis, het plein en het raam. De onzin, de tijdverspilling, de wanhoop. Maar het gedoe, het uit het hoofd leren en het onbegrip. Stel je eens voor dat je een vreemde taal wilt leren, en dan bij bij ieder zelfstandig naamwoord ook nog eens moet leren welk bepaald lidwoord er bij hoort... Je zou radeloos worden. Maar mij is het overkomen. En jou ook. Op de Middelbare school. Vijf dagen per week. Maandagochtend om 8.30 Duits: das Ungeheuer, das Buch, das Leben, der Lehrer, der Hund, der Kugel, die Liebe, die Strasse, die Schule. Totdat de zoemer om 9.20 verlossing bracht. Hoewel... Van 9.20 tot 10.10: le crayon, le temps, le suicide, la detresse, la reve, la liberation. Dag in dag uit, week in, week uit, maand in maand uit... jaar in jaar uit... 's Morgens zag je de zon stijgen en 's middags zag je hem dalen... 'Le livre, le soleil, le établissement pénitentiaire, la plaisir, la misère, la absurdité'. Hoe zou het toch komen dat zoveel kinderen gedemotiveerd raken van school?
In de eerste 4 a 5 jaar van de lagere school was ik ervan overtuigd dat de school was uitgevonden door volwassenen om kinderen te pesten. Ik was dan ook zeer verbaasd toen een leraar ooit zei dat ie er was om ons te helpen. Dat geloofde toch niemand? Op dat moment had ik dus al 2 kleuterschooljaren en zo'n 4 a 5 basisschooljaren achter de rug... En dat de geschiedenislessen op zijn zachts gezegd een gekleurd beeld van het verleden gaven had ik al eerder 'ontdekt'. Deden ze dat expres of geloofden ze er echt in? Als ik het me goed herinner gaf ik de schrijvers van de geschiedenisboeken het voordeel van de twijfel, maar ik dwaal af. Terug naar de bepaalde lidwoorden. Op de basisschool kregen we dat 'gelukkig' alleen nog maar in het Nederlands. Pas op de middelbare school zouden we te maken krijgen met de bepaalde lidwoorden van het Engels, Duits en Frans. Daar zat je op te wachten op je 12e. En als je pech had kreeg je dan ook nog Latijn en Grieks, maar dat is mij Godzijdank bespaard gebleven.

Zie hier een test, bedoeld voor buitenlanders. Het feit dat iedere Nederlander deze test goed kan maken geeft al aan hoeveel van onze hersencapaciteit verloren is gegaan aan deze regelrechte onzin.
Zijn er eigenlijk regels? Ja, en gelukkig gebruiken we sommige daarvan onbewust ook, maar voor de meeste zelfstandige naamwoorden zijn die er niet, en blijft er dus niets anders over dan stampen.



Dit is afkomstig uit www.Secretaresse-vaardigheden.nl:

Je gebruikt 'de' altijd bij:

* Planten, bomen, groenten, fruit
Voorbeeld: de gladiool, de eik, de sperzieboon, de banaan
* Namen van rivieren en bergen
Voorbeeld: de Waal, de Mont Blanc
* Beroepen
Voorbeeld: de slager, de kapper, de manicure
* Meervoud
Voorbeeld: de mannen, de vrouwen, de paarden
* Woorden die eindigen op -ing, -ie, -ij, -heid, -teit,-a, -nis, -st, -schap, -de, -te
Voorbeeld: de regering, de directie, de vrijheid, de ergernis, de rekenschap, de beroerte

Je gebruikt 'het' altijd bij:

* Verkleinwoorden
Voorbeeld: het mannetje, het vrouwtje, het paardje
* Woorden van twee lettergrepen die beginnen met be-, ge-, ver- of ont-
Voorbeeld: het begin, het geloof, het vermaak, het ontslag
* Namen van talen
Voorbeeld: het Duits, het Nederlands
* Woorden die eindigen op -isme of ment
Voorbeeld: het simplisme, het isolement
* Woorden die van werkwoorden zijn afgeleid
Voorbeeld: het lopen, het fietsen

Aldus www.Secretaresse-vaardigheden.nl


Planten, bomen, groenten en fruit nooit 'het' maar altijd 'de', wist U dat? Ik niet. Maar voor onderdelen van de plant geldt het in ieder geval niet, bijvoorbeeld: het loof, het blad en natuurlijk het fruit zelf. En dan is er nog het onkruid, of gewoon het kruid. Oppassen dus met deze regel.
Aan de 5e en laatste regel over de de-woorden zie je onmiddelijk dat ie veel te pretentieus is. Bijvoorbeeld: het ding, het tij, het beest, het lidmaatschap, het goede.

En dan van de het-regels de tweede: de bezem, de gevel, de ontrouw.
Tenslotte de 5e en laatste regel van de het-woorden: de dans, de sprong, de val, etcetera...
Soms spreken de 2 regels elkaar zelfs tegen. Woorden van 2 lettergrepen die beginnen met 'ver' zouden 'het'-woorden moeten zijn, en woorden die eindigen op 'ing' of 'te' zouden 'de'-woorden moeten zijn, maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld woorden als 'vering' of 'verte'? Nee, de buitenlander die zich de Nederlandse taal eigen wilt maken benijd ik niet...



Is er dan niets positiefs over deze 2 lidwoorden te melden? Niet dat ik weet. Verschillende keren is me verteld dat het een verrijking van de Nederlandse taal zou zijn, maar dit argument is gemakkelijk te ontkrachten door te verwijzen naar het Engels, waar maar 1 bepaald lidwoord is, namelijk 'the'. Je maakt mij niet wijs dat dat daar als een gemis ervaren wordt.

Wat zou het meest voorkomen?

a) De Amerikaan die Nederlands leert en denkt:

'What is this sh.. about 'de' and 'het'? What's the f...ing difference??'

Of de Nederlander die Engels leert en denkt:

b) 'Ik ben nu een jaar Engels aan het leren maar dat ze daar maar 1 bepaald lidwoord hebben vind ik zo armzalig. Alles is simpelweg 'the'. Ik zou toch zo graag willen dat ze er minstens nog eentje hadden, zodat ik bij iedere 'noun' uit mijn hoofd zou moeten leren welk bepaald lidwoord ik erbij zou moeten gebruiken.'

De oplossing?
Easy...
Alle talen uit de scholen verwijderen. Doortrekken die hap!! Zo snel mogelijk! En wereldwijd Ido invoeren, vooral ook op school! Die taal is zo eenvoudig en plezierig om te leren dat het niet langer dan een jaar zou hoeven te duren voordat iedereen op de wereld elkaar zou kunnen verstaan.

Waarom gebeurt dit niet?
Conservatisme?
Hebben de 'men in charge' belang bij een verdeelde wereld?
Te eenvoudig? Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Waarom heeft niemand het hierover? Sinds mijn schooljaren zijn we geen millimeter opgeschoven. Ido is helemaal geen issue. Globalisering, daar wordt pas over geluld. En hoe! In maar liefst 1000 verschillende talen...

posted on Wednesday, May 09, 2007 1:46 AM

Feedback

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 6/12/2007 10:33 AM Els

Met een kleine aanpassing kloppen de regels wel: bvb het moet over lettergrepen gaan. Hier zijn een paar voorbeelden:
1. het is niet ont/rouw, maar on/trouw, dus dat woord begint niet met de lettergreep ont-
2. gevel: dit is niet ge zoals in geloof: het wordt volledig anders uitgesproken en is niet een prefix bij een stamwoord met een eigen betekenis (vel bestaat wel, maar dat is niet wat wordt bedoeld in gevel)
3. het springen, het dansen, het vallen hebben wel het: de regel zou moeten zeggendat de woordenook dezelfde vorm van het werkwoord (in de infinitief) moeten hebben
Ten laatste, is heb ook al gedacht dat bvb het esperanto makkelijker zou zijn, De grootste reden volgens mij dat het niet wordt gedaan is dat we geen taal leren om met de wereld te communiceren -dat kan grotendeels door het Engels (, Spaans of chinees. ) Met een taal kun je ook leren over de cultuur en mensen laten zien dat je de moeite doet om de cultuur te leren kennen. Maar als talen op een leuke manier worden aangeleerd, met meer aandacht voor de grote lijnen en minder gemugenzift over lidwoorden, dan is het niet zo moeilijk en een echt plezier.

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 4/7/2009 10:59 PM Omar Hamraz

Erg mooi stuk! Goed geschreven.

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 6/28/2009 12:43 PM Bruno

welke groenten beginnen met "HET" als lidwoord?

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 11/17/2009 4:25 PM Vladislav

Ik was er al heel lang opzoek naar de regels over "de" en "het". Nu begrijp ik dat die heel vaag zijn. Dankjewel voor dit stukje. Groeten

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 2/17/2010 11:40 PM hmz

Hej,

Jeuzes.. dit heb ik nog nooit eerder geweten..
Vraag me af of de Docenten die Nederlandse lessen geven dit ook weten. Zou wel eens handig kunnen zijn voor Allochtoons achtergrond hebbende leerlingen.

Dank u zeer.

Mvg

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 3/30/2010 1:47 PM pft

ik ben zelf een allochtoon(turk) en ben in nl geboren en getogen.

MAAAR ik heb altijd al moeite gehad met de lidwoorden ik word er helemaal gek van :S !!!

# ik ben de vriend 5/2/2010 9:54 PM sanane

is dat juist

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 8/31/2010 9:34 PM f-octo

"Aan de 5e en laatste regel over de de-woorden zie je onmiddelijk dat ie veel te pretentieus is."

het is onmiddellijk.. zucht..

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 9/26/2010 2:59 PM ....

Meteen bij mijn favorieten opgeslagen :) ZEEEERRR HANDYY ;)!!!
Mijn NL leraar zei wel eens: Meestal zijn de dingen die je niet kunt vastpakken, of beter gezegd, die moeilijk te meten zijn, het-woorden! Maar niet altijd!!!! Bijv. het weer, het huis, het vet, het laken (kun je wel vastpakken hihi) Maar de Nederlandse taal is zo onlogisch met ''de'' en ''het'' woorden, je raakt altijd door de war! Ik wel -.- and that is just annoying... daarom gebruik ik altijd vekleinwoordjes hihi:P

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 1/29/2011 9:08 AM Karel

Ik maak ook altijd fouten met de en het, en meestal ben ik ook blij met de grammatica controle. Ik ben geen allochtoon, integendeel, ik een ben geboren en getogen Nederlander, maar met een klein handicap: ik ben doof, en heb daardoor dus met simpele grammaticale onzin al moeite...

overigens aan de en het zit ook deze en dat aan vast, en ook bijvoorbeeld dezelfde of hetzelfde..... ik word er wel gestoord van....

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 11/2/2011 2:23 PM aapje

dit artikel zegt meer over jezelf dan over de nederlandse taal.

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 11/16/2011 9:14 PM Peter Miedema

Interessante discussie over het afschaffen van "het" als lidwoord. Lees dit: http://wp.me/p1zDUu-183

# re: Het lidwoord, de lidwoorden 1/9/2013 5:03 PM hector

regel nummer 2 van "het" die zegt, woorden van 2 lettergrepen die beginnen met be- ge ont of ver. klopt wel het probleem is dat het uitzonderingen hebben de klemtoon in de eerste sylabel, en niet in de tweede zo als in de regels bijv:
het begin klemtoon in de 2de lettergreep (gin) de gever in (ge)
het verloof klemtoon in de 2de lettergreep (toon) de bezem in (be)
het vermaak Klemtoon in de 2de lettergreep(maak) de verte in (ver)
het ontslag klemtoon in de 2de lettergreep (slag) de gevel in (ge)
het verband klemtoon in de 2de lettergreep (band de ontrouw in (on)
het vermuft klem toon in de 2de lettergreep (muft)

ik ben een buitenlander die is hier niet geboren maar is ook zo als jullie om redenen te zoeken om de taal te begrijpen

Post Comment

Title  
Name  
Url
Comment   

ATTENTION: the code you need to copy is CaSe SeNsItIvE and is required to prevent spam.
Enter the code you see: